phone: +420 776 223 443
e-mail: support@londoncreative.co.uk
Info lanjut, klik di sini

Dec 27, 2010

rokok lagi

Perubahan harga rokok tidak menjejaskan



KUALA LUMPUR 6 Jan. – Perubahan harga rokok pada kadar minimum sebanyak RM6.40 bagi 20 batang, dilihat tidak memberikan sebarang kesan besar kepada para pengeluar utama syarikat rokok.



Penganalisis OSK Research, Vincent Lim berkata, pandangan itu mengambil kira harga paling murah bagi rokok berkualiti di pasaran adalah RM7.80 sekotak.



Malah, peraturan harga minimum mungkin memberi kelebihan kepada British American Tobacco, Japan Tobacco International dan Philip Morris kerana jurang perbezaan di antara harga rokok yang berkualiti tinggi dan rendah terlalu hampir.



Ini akan menyebabkan lebih banyak perokok akan memilih untuk mendapatkan jenama rokok yang berkualiti, menurut Lim.



”Berdasarkan faktor tersebut, kita meramalkan tidak ada kesan besar akan berlaku dalam sektor ini,” katanya dalam nota penyelidikannya.

Di sebalik peraturan baru itu, OSK Research meramalkan, para pengeluar rokok dijangka melaksanakan strategi tindak balas bagi menangani kelembapan dalam sektor tersebut sejak kebelakangan ini.



Antara pendekatan yang dijangka dilaksanakan adalah memperkenalkan kotak kedap udara selepas kerajaan melarang penjualan rokok 14 batang menjelang pertengahan tahun ini.



Lim menjelaskan, syarikat-syarikat pengeluar rokok menawarkan rokok 14 dan 20 batang sekotak, masing-masing untuk perokok sosial dan perokok kritikal.



”Dengan adanya kotak kedap udara ia dijangka mampu mengekalkan ‘kesegaran’ rokok memandangkan jangka hayat bagi sekotak rokok yang belum digunakan adalah enam bulan dan kotak yang sudah terbuka antara lima dan tujuh hari sahaja.



”Dengan kotak kedap udara, jangka hayat rokok akan bertahan lebih tiga hari berbanding sebelum ini dan faktor ini akan memberi kesan positif kepada industri,” ujarnya.

0 Comments:

---Leave your comment here..---

PENAJA BLOG

Info lanjut klik di sini